Al ons geld waardeloos....en kamasutra - Reisverslag uit Khajuraho, India van Marie-Louise Goossens - WaarBenJij.nu Al ons geld waardeloos....en kamasutra - Reisverslag uit Khajuraho, India van Marie-Louise Goossens - WaarBenJij.nu

Al ons geld waardeloos....en kamasutra

Door: Marie-Louise

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise

11 November 2016 | India, Khajuraho

Vandaag naar de kamasutra tempels geweest. Wat een geweldige bouwwerken! Zoveel ongelofelijk precies handwerk. De hele buitenkant, meters hoog met allerlei figuurtjes in de vorm van mensen en dieren bewerkt in zandsteen en een enkel keer in graniet. Mensen in allerlei seksstandjes, maar ook dieren. Elke steen met twee, drie of soms tien figuurtjes beelden een verhaal uit. Het is indrukwekkend groot en mooi....alweer.
We hadden dit keer een lokale gids. Die vertelde dat het hindoeïsme vier belangrijke uitgangspunten heeft. Het eerste is darmha, dat betekent dat religie belangrijk is, het tweede is artha, dat betekent dat je middelen of anders gezegd geld, nodig hebt om van te leven,het derde is kama (van kama sutra) dat betekent dat je liefde moet hebben en het vierde is moxha, dat betekent het nirvana. (Hiernamaals)
Zolang je deze vier niet allemaal hebt, zul je nooit gelukkig kunnen zijn.

Een ander uitgangspunt is dat je zowel bij je geboorte de 5 elementen nodig hebt.
Water, licht, lucht, aarde en vuur. Bij het overlijden zorgen ze door verbranding en uitstrooien in de Ganges (rivier) dat alle elementen aanwezig zijn.
Dat zijn de uitgangspunten voor de hele religie.
Bijzonder om te weten, toch?
Wat het hindoeïsme zo mooi maakt is dat ze ook andere geloven omarmen. Zo hebben ze één tempel gebouwd met eerst een stukje moskee, dan een stukje Boedistische tempel en dan de hindoeïstische tempel.

Geld....
We gaan vandaag geld omwisselen, althans een poging doen. Geld voor de groep. Sonny heeft aan het begin van de reis alle entreegelden verzameld en dus erg veel contant geld, dat niet gebruikt kan worden. Omdat we niet zo'n grote bedragen mogen wisselen, gaan we met z'n tienen uit de groep voor hem elk 4000 roepie inruilen, het maximale.
Rijen dik bij de banken! Onvoorstelbaar. Iedereen wil z'n geld natuurlijk tegelijk wisselen. Mensen staan er, soms met hele dikke pakken geld. Zij laten het op de rekening zetten.
Wat heel bijzonder is, dat er honderden mensen voor de banken staan, maar niemand is kwaad, geïrriteerd of iets in die strekking. Iedereen blijft kalm en bewapende politie gaat er zelfs rustig bij zitten.
Wat een geduld!
De geintjes over geld vliegen heen en weer en het is werkelijk gezellig in de wachtrij. Sonny, onze gids, heeft er extra vaart achter gezet door te zeggen dat we met onze groep het vliegtuig moeten halen. Leugentje voor snelheid....hmm ik profiteer ervan, dus vind ik het nu maar goed en wel handig eerlijk gezegd.

Zo direct douchen, daarna eten, misschien later nog meer. Heb genoeg te vertellen om een boek te schrijven!

Groetjes xxx

• 11 November 2016 - 12:09

Anneke:

Wat een fantastische ervaringen doen jullie op... nog een goede tijd

Verslag uit: India, Khajuraho

Marie-Louise

Nieuwsgierige reiziger die het liefst de hele wereld wil zien! Daarnaast trotse moeder van 3 kinderen en 2 heerlijke kleinkindjes. Behalve reiziger en (groot)moeder ben ik werkzaam als jongerenwerker en jeugdhulpverlener. Mijn reisdoel is over heel de wereld kinderen zien en ontmoeten. Vanzelfsprekend ben ik ook erg nieuwsgierig naar hoe het voor hen geregeld is. Uiteraard wil ik erg graag de cultuur en natuur zien, voelen, ruiken, horen en proeven!

Actief sinds 25 Okt. 2016